WORDS
Hur man ger feedback
Det finns stora likheter mellan definitioner och feedback, då bägge handlar om att särskilja något från en större mängd. Med detta som bakgrund, ger jag därefter några tips på vad man kan göra för att lära sig ge bättre feedback.
Påståenden om kvalitativa egenskaper
I en ordbok ska ord definieras så exakt och tydligt som möjligt. Definitionen ska vara tillräckligt snäv och alltså avgränsad till just detta ords betydelse. Men den ska också täcka in hela ordets betydelse och inte lämna något utanför. När vi nu diskuterar ordet "definition", så är det lämpligt att också ge ett exempel på hur en ordboksdefinition kan lyda:
påstående om betydelsen av ett ord eller annat språkligt uttryck, vilket särskiljer det från andra ord
Samma färdigheter som krävs för att kunna definiera ett ord eller begrepp, kan också användas för att urskilja det unika i ett framförande eller annat verk, och därmed ge relevant feedback. Ur det här perspektivet skulle man kunna definiera "feedback" som:
påståenden om kvalitativa egenskaper hos ett framförande eller annat verk, vilket särskiljer det från andra framföranden 1
En person som författar ordboksuppslag behöver således liknande förmågor som dom som ger feedback. Exempel på några som ger feedback är bok- och filmrecensenter, vinkännare och kodgranskare. För att kunna göra sitt jobb bra måste alla dessa dels besitta stora ämneskunskaper och mycket erfarenhet, dels ha förmågan att finna det som särskiljer just det som granskas från mängden.
Tips
Här är några tips på hur man kan ge feedback och recensera det som andra gör.
- Att ge feedback kräver koncentration, så det går inte att luta sig tillbaka och bara njuta av verket.
- Skriv ner en lista över dom kvalitativa egenskaper som är relevanta för ämnet.
- Lyssna på och analysera andras feedback och recensioner. Vilka aspekter brukar dom risa eller rosa?
- Läs tips från andra recensenter. Några sådana tips följer nedanför.
- Välj aspekter som upphovsmakaren kan påverka.
- Där möjligt och praktiskt, lyft i huvudsak fram positiva aspekter.
- Uttryck feedbacken så konkret och precist du kan.
- Istället för att bara säga att en talare är påläst, så kan du förklara hur detta märks och varför detta är viktigt för dig. Exempelvis kan du säga att hens egen starka relation till ämnet tydligt framgår och engagerar publiken. Eller att du uppskattar hur hen har samlat information från experter. Eller att alla anekdoter från sitt liv som hen vävt in, gör framförandet övertygande.
- Öva! Ge feedback och lägg märke till hur det tas emot.
Feedback på muntliga framföranden
Som del av retorikkursen som jag går, fick vi många tips på vad man kan kommentera. Jag har sorterat några av dom här, och även lagt till några egna.
- Innehållet. Intressant, förvånande, informativt. Val av ämne och ämnets relation till talare och publik.
- Språket. Ordval, stilnivå, retoriska grepp. Antal och val av metaforer, citat och exempel.
- Sättet att tala. Tempo, ljudvolym, kroppsspråk, artikulering, röstvariation.
- Dispositionen. Inledning, uppdelning av ämnet, avslutning.
- Hjälpmedel. Rekvisita, text/bild på projektor.
- Syftet och känslan man tar med sig. Underhållande, informerande eller övertygande. Välkomnande, vänligt, engagerande.
Slutord
Att lära sig ge bra feedback gör man inte i en handvändning, men är mycket värdefullt för mottagaren. Det är ju trots allt ett nödvändigt verktyg för att kunna förbättra sig.
- Jämför även med min ursprungliga definition. ↩