WORDS
Få allt gjort
Personer som får fler saker gjorda och som är smartare än mig, har redan beskrivit hur man får allt gjort. Här följer ett par av mina kanske-inte-så-revolutionerande strategier.
Hur mycket har du att göra? Om det är en lättöversiktlig mängd, så spelar det ingen roll i vilken ordning du gör det.
Börja med det enklaste. Det är per definition lättast att göra det som går lättast att göra, så börja där. På så vis kommer du lite närmare målet, och dessutom blir det sammantagna aningen enklare att genomföra därefter, för när något redan är gjort blir det lättare att överblicka vad som återstår att göra.
- Undantag: Låt säga att du har ett projekt som innefattar del A, del B och del C, där varje del kan utföras i vilken ordning som helst, och alla tre krävs för att projektet ska leda någonvart över huvud taget. Ofta är det fortfarande en bra idé att börja med den enklaste delen, men om t.ex. del C är särskilt riskfylld (kanske inte kommer lyckas alls) så kan det vara värt att börja där. Om del C inte lyckas, så har man i alla fall inte slösat tid på del A och B.
Det finns förstås många andra trick i hur man får saker gjorda. Hur ser man till att ha disciplin och undvika prokrastinering? (Ska man ens undvika prokrastinering?) Hur skriver man en lista över saker att göra? Vilket schema, om något, funkar bäst? Hur utnyttjar man kunskapen som kolleger, vänner och bekanta har? Och säkert mycket mer.