WORDS
Navigera i webbdjungeln: Editorer
Editorer, också kallade textredigerare, är dom program som man använder för att skriva kod vid programmering. En editor visar koden i filen med syntaxmarkering (eng. syntax highlighting), och hjälper normalt till med indentering och många andra centrala funktioner vid programmering. I det här inlägget går vi igenom några av dom populäraste editorerna för webbprogrammering år 2019 och mina rekommendationer. Slutligen jämför vi editorer med IDE:er och ser hur distinktionen håller på att suddas ut.
Populära editorer
När Sublime Text version 2 kom år 2013, var editorn revolutionerande. Den är snygg, startar blixtsnabbt, fungerar på flera plattformar (Linux, Windows, Mac), har smidigt stöd för flera markörer (Ctrl+d) och man kan navigera till filer (Ctrl+p) och menyalternativ (Ctrl+Shift+p) genom att skriva in några av bokstäverna som ingår i namnet. Den har också ett pluginsystem, men programtilläggen är mycket begränsade hur dom kan påverka användargränssnittet.
Därför utvecklade Github editorn Atom, som stödjer många av funktionerna, och helt är uppbyggt på plugin. Detta gör Atom till en av dom mest anpassningsbara editorerna, vilket är bra om man har tid och energi att lägga på justering, men vi är många som istället föredrar bra standardinställningar. Editorn är ganska långsam, vilket många trodde beror på att den är skriven i Javascript, CSS och HTML, men jag tror att det snarare är den extrema flexibiliteten med plugin som gör uppstart och användning långsammare.
Microsoft bevisade med Visual Studio Code0 att det gick att skapa en snabb editor skriven med webbtekniker. Editorn försöker plocka det bästa från både Sublime Text och Atom. Den implementerar dom funktioner som numera har blivit ett krav, och har ett pluginsystem som är någonstans mittemellan dom båda andra: starkt begränsat i vad pluginen kan göra, men ger dom ändå makt över delar av användargränssnittet.
Flera markörer
Alla ovanstående editorer stödjer flera markörer, men det kan vara svårt att förstå fördelen innan man har sett hur det kan användas. Animationer som visar detta finns på Wikipedia och Sublime Texts webbplats.
När man väl har tagit till sig allt man kan göra när man har flera markörer är det frustrerande att gå tillbaka till verktyg som inte stödjer det. När jag arbetar med C# eller SQL händer det därför ofta att jag kopierar kod från verktyget till Sublime Text, där jag lättare kan arbeta med koden, för att sedan kopiera tillbaka den fixade koden.
Rekommendationer
Både Sublime Text och Visual Studio Code är bra editorer. Använd den som känns bäst. Om du redan har en annan editor eller utvecklingsmiljö som du tycker om, är det ett utmärkt alternativ att helt enkelt fortsätta använda den.
IDE:er
Man brukar kontrastera editorer med IDE:er, som tillhandahåller en komplett utvecklingsmiljö, med editor, kompilator, avlusare (eng. debugger) och ofta många andra verktyg. Då dom flesta webbspråk är dynamiskt typade och interpreteras, har man historiskt inte haft så stor användning av IDE:er. Detta håller emellertid på att ändras. Typescript är ett populärt typat webbspråk, så numera stödjer dom flesta editorer (genom ett plugin) intelligenta kodförslag till just Typescript. Då många webbprojekt använder byggverktyg, finns numera ofta stöd för att starta bygget med ett kortkommando, även om byggen i webbvärlden aldrig kommer vara lika standardiserade som t.ex. för C# och Java. Till och med avlusare stöds i vissa editorer genom att koppla ihop editorn med en webbläsare, även om kvaliteten på integrationen ibland lämnar en del att önska.